Πότε πρέπει να πείτε στα παιδιά σας εάν ο Αϊ – Βασίλης είναι υπαρκτό πρόσωπο ή πρόκειται για μύθο;
Το «κλειδί » είναι να μη βιαστείτε να «μεγαλώσετε» το παιδί σας, γιατί έτσι θα στερηθεί και εκείνο και εσείς την ομορφιά της παιδικής του ηλικίας , μια περίοδο ενός αληθινά ζωντανού παραμυθιού!
Ο Αϊ – Βασίλης είναι η πιο σημαντική φιγούρα της Πρωτοχρονιάς και των Χριστουγέννων! Ο χοντρός, καλοσυνάτος γεράκος με την άσπρη γενειάδα, τα ροδαλά μάγουλα και την κόκκινη στολή πρωταγωνιστεί πάντα σε αυτές τις γιορτές. Κάθε χρόνο γεμίζει το μεγάλο σάκο του με δώρα και –με όχημα το έλκηθρό του- ξεκινά ένα ταξίδι με κατεύθυνση και προορισμό όλα τα παιδιά του κόσμου. Η νύχτα του παραμένει ατελείωτη έως ότου ολοκληρώσει την αποστολή του, που δεν είναι άλλη από το να μοιράσει δώρα σε όλα τα παιδιά του κόσμου!
Το παραμύθι και η πραγματικότητα
Μέρες πριν από τη νύχτα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, οι μικροί μας φίλοι απολαμβάνουν μαζί με τους γονείς τους ιστορίες για τα κατορθώματα του Αϊ – Βασίλη, με παρέα τα ξωτικά και τους ταράνδους. Ενώ, παράλληλα, ανυπομονούν να έρθει η ημέρα που θα αντικρίσουν τα δώρα τους κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Αυτές οι εικόνες συνεπαίρνουν κάθε χρόνο μικρούς και μεγάλους, «επιτρέποντας» στη φαντασία να καλπάσει ελεύθερη. Με τη φαντασία και χωρίς να περιορίζει το νου του, το παιδί δημιουργεί όλα όσα θέλει να βιώσει αυτή την περίοδο. Συνεπώς, η φαντασία είναι η βάση της δημιουργικότητας, είναι ο νοητικός εκείνος χώρος όπου όλα είναι δυνατά. Αφήνοντας το παιδί να φανταστεί, ταυτόχρονα το ασκούμε στον πειραματισμό και το ενισχύουμε στην απόκτηση αναλυτικής σκέψης, με απώτερο στόχο την ομαλή ανάπτυξή του.
Πότε πρέπει να του το πω;
Παρ’ όλα αυτά, πολλοί γονείς συχνά αναρωτιούνται πότε είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή να πουν στο παιδί τους εάν ο Αϊ – Βασίλης είναι υπαρκτό πρόσωπο ή πρόκειται για μύθο. Το δεδομένο είναι ότι δεν υπάρχει ηλικιακό όριο ή αυστηρά καθορισμένο χρονικό όριο για να συζητήσετε με το παιδί σας για την ύπαρξή του. Η ηλικία κατά την οποία ένα παιδί είναι έτοιμο να ακούσει την αλήθεια διαφέρει από παιδί σε παιδί, ακόμα κι όταν είναι μέλη της ίδιας οικογένειας. Μερικά παιδιά δεν θέλουν να γνωρίσουν την πραγματικότητα και δυσκολεύονται να την πιστέψουν, ακόμη και όταν την ακούν από ένα άλλο παιδί. Κάποια άλλα παιδιά, από την άλλη, πραγματικά θέλουν να ξέρουν την αλήθεια και είναι ιδιαίτερα επίμονα να μάθουν εάν η ζωή του Αϊ – Βασίλη είναι αληθινή.
Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο
Η κατάλληλη χρονική στιγμή θα προκύψει ομαλά και σταδιακά όταν το παιδί αρχίσει να νιώθει έτοιμο να αποδεχτεί την αμφισβήτηση της ύπαρξης του ήρωα και να ακούσει την αλήθεια. Άλλωστε, όλο και κάποιος από τον κοινωνικό του περίγυρο θα εκφράσει έντονες αμφιβολίες για την ύπαρξη του. Και όταν έρθει αυτή η στιγμή, είναι σημαντικός ο τρόπος που θα αποφασίσετε να διαχειριστείτε την ερώτηση «υπάρχει Αϊ – Βασίλης;». Καλό είναι να λάβετε υπόψη σας την ωριμότητα που πιστεύετε ότι έχει για την ηλικία του και η οποία απεικονίζεται από τη στάση του στο θέμα. Συνυπολογίζοντας τόσο την ωριμότητα του συλλογισμού του όσο και τη συναισθηματική ωριμότητα του γύρω από το θέμα, μπορείτε να ρωτήσετε τι πραγματικά πιστεύει και πού βασίζεται η αμφισβήτησή του. Μην ξεχνάτε ότι η αμφισβήτηση και το περίφημο «γιατί» συνιστούν τις βάσεις της αναλυτικής σκέψης, που σταδιακά αναπτύσσεται, και αυτό σημαίνει ότι το παιδί σας είναι σε πολύ καλό δρόμο!
Το παραμύθι τελειώνει
Η μετάβαση από το παραμύθι στο ρεαλισμό δεν μπορεί απόλυτα να οριστεί χρονικά. Ίσως, μάλιστα, και αυτή η χρονική στιγμή να μην υπάρξει και ποτέ, έτσι ώστε να αφήσετε το παιδί σας να αναζητήσει μόνο του τις απαντήσεις μ’ εσάς παρατηρητές / συνομιλητές / υποστηρικτές των ανησυχιών του.